EKOTURNIEJ „ Ziemia- nasz piękny, czysty dom”
CELE KONKURSU:
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za naturalne środowisko człowieka, - rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych, - zachęcanie do zdrowego i ekologicznego trybu życia, - kształtowanie postawy przyjaciela przyrody, - pobudzanie aktywności twórczej ;
PRZYGOTOWANIE KONKURSU:
1. Przygotowanie pytań konkursowych. 2. Przygotowanie niezbędnych materiałów. 3. Przygotowanie informacji o konkursie. 4. Zabezpieczenie właściwych warunków do przeprowadzenia poszczególnych konkurencji Ekoturnieju.
W KONKURSIE UDZIAŁ BIORĄ UCZNIOWIE KL. III POPRZEZ WYTYPOWANIE SWOICH REPREZENTANTÓW,TWORZĄCYCH DRUŻYNY:
-Wiedzy /3 osoby /, -Artystyczną /3 osoby /, -Sportową / 6 osób /.
EKOTURNIEJ POŁĄCZONY JEST ZE ZBIÓRKĄ SUROWCÓW WTÓRNYCH.
SCENARIUSZ EKOTURNIEJU
1. Powitanie uczestników Ekoturnieju- uczniów kl. III.
2. Losowanie kolejności odpowiadania na pytania konkursowe.
3. Przydzielenie zadania Drużynie Artystycznej : Zadaniem drużyny jest zaprojektować, a następnie przedstawić w dowolnej technice plakatu związanego z nazwą konkursu: „ Ziemia- nasz piękny, czysty dom „
4. Konkurencja Drużyny Wiedzy : Pytania za 1 lub za 2 punkty. Drużyna wybiera dla siebie pytanie od 1 do 10 o różnym stopniu trudności. Odpowiedzi udziela wskazana przez drużynę osoba.
5. Konkurencja Drużyny Sportowej : Wyścig po butelkę. Na sygnał kolejni zawodnicy biegną do wyznaczonego miejsca, z którego zabierają jeden przedmiot. Punkty 1-2-3 przyznawane są zgodnie z kolejnością ukończenia konkurencji .
6. Konkurencja wiedzy : Prawda , czy fałsz. Drużyny oceniają poprawność wypowiedzi , tzn. jeżeli zgadzają się z usłyszaną treścią , unoszą tabliczkę z literą P, co oznacza prawdę. Natomiast jeżeli treść uznają za nieprawdziwą pokazują literę F, co oznacza fałsz.
7. Konkurencja wiedzy : Rozsypanka wyrazowa. Drużyny otrzymują koperty z częściami zdania na temat ochrony środowiska. Zadaniem uczestników jest ułożyć je we właściwej kolejności, tak by powstało prawidłowe hasło. Punkty od 1 do 3 przyznawane są w zależności od czasu wykonywania zadania oraz od poprawności udzielonej odpowiedzi.
8. Konkurencja sportowa : Trafny rzut. Zawodnicy kolejno trafiają przedmiotami zebranymi we wcześniejszej konkurencji do worków na śmieci. Ilość wrzuconych przedmiotów, jest liczbą punktów uzyskanych w tej konkurencji.
9. Konkurencja wiedzy : Rebus- Recykling. Drużyny otrzymują do odgadnięcia rebus, którego rozwiązaniem jest termin RECYKLING. Dodatkowym zadaniem jest objaśnienie terminu, poprzez wybór jednego z podanych poniżej trzech możliwych określeń.
10. Konkurencja sportowa : Zbieramy śmieci. Drużyny starają się w jak najkrótszym czasie, zgromadzić jak największą liczbę śmieci. Ilość odpadów decyduje o przyznaniu 1-2-3 punktów.
11. Konkurencja wiedzy : Segregujemy odpady. Zadaniem drużyny jest właściwe posegregowanie zebranych przez sportowców surowców wtórnych.
12. Zebranie prac plastycznych wykonywanych przez drużynę artystyczną.
13. Podliczenie punktów. Wręczenie nagród i dyplomów.
14. Podziękowanie za wspólną zabawę. Pożegnanie się.
Grażyna Michalik Nauczyciel SP |